השימוש בטרקטורים חקלאיים כקטרים הינו דרך זולה ופשוטה לשינוע קרונות בחצרות עיתוק ובשטחי מפעלים בהן קיימות שלוחות רכבת פנימיות.
קיימים 2 סוגים של טרקטורים-מסילתיים:
- במקומות בהן המסילה שקועה במשטח בטון/אספלט מפולס, ניתן להשתמש בטרקטור בעל צמיגי גומי רגילים, בתוספת פגושים תואמים לדחיפה/משיכת קרונות. פגוש כזה מורכב מ-2 צמדנים-הידראוליים לדחיפה, ומוו-גרירה רכבתי, לגרירה. משקלות מאולתרות (בלוקים, יציקות מתכת וכו') מורכבות בד"כ להעצמת כח הדחיפה/משיכה. טרקטור כזה יכול לעבור ממסילה למסילה ללא כל מגבלה.
- במקומות בהם אין משטח אספלט, מופעלים טרקטורים בעלי גלגלי מסילת-ברזל. טרקטור כזה מוגבל לנסיעה על מסילות בלבד, ומערכת ההיגוי שלו מנותקת
בישראל היו (וחלק עדיין ישנם) 10 טרקטורים שונים לפי הפירוט הבא:
פורד 6610: 1 בממגורות החיטה, בני-ברק, בעל גלגלי מסילת-ברזל; 1 בממגורות דגון, חיפה, בעל גלגלים רגילים; 1 בסדנאות הקישון של רכבת-ישראל.
פורדסון מייג'ור: 1 בממגורות החיטה, בני-ברק, בעל גלגלי מסילת-ברזל,כיום משוחזר לתצוגה במוזיאון- הרכבת, חיפה.
אינטרנשיונל הידרו 84: 1 בסדנאות הקישון של רכבת-ישראל.
ג'ון דיר 3020: 1 בממגורות דגון, חיפה, כיום באוסף הטרקטורים בעין-ורד.
מק'קורמיק: 1 בסדנאות הקישון של רכבת-ישראל.
סיים סילבר 90: 1 בסדנאות הקישון של רכבת-ישראל, בעל גלגלים רגילים בתוספת גלגלי מסילת-ברזל מובילים הניתנים להרמה הידראולית.
UTB ("פיאט רומני"): 1 בממגורות חיטה, לכיש, כיום בתצוגה בשער המפעל; 1 בממגורות חיטה, בני-ברק.
הסבת הטרקטורים בוצעה בישראל, כיד הדמיון הפורה. אחד מה"פורד"ים הורכב על חוגון של קרונוע גרמני מושבת, כאשר התמסורת מהדיפרנציאל האחורי מועברת ע"י סדרת גלגלי-שיניים לגלגלי מסילת-הברזל מתחתיהם.